Lzeen en shicrejvn is neit voor iereeden vezlafneksprend - Training 'herkennen en bespreken' laaggeletterdheid
Inhoud
Je bent als volwassene laaggeletterd, als je moeite hebt met lezen, schrijven en/of rekenen. Vaak heb je dan ook beperkte digitale vaardigheden. Dan vind je bijvoorbeeld omgaan met een computer of een smartphone lastig. Niet goed kunnen lezen, schrijven en/of rekenen heeft gevolgen. Je vindt bijvoorbeeld minder snel een baan of hebt minder grip op je geldzaken. Een volwassene die laaggeletterd is, is geen analfabeet. Een laaggeletterde kan wel lezen en schrijven, alleen niet goed genoeg om helemaal mee te doen in de samenleving.
Ouders die laaggeletterd zijn, vinden informatie vanuit de kinderopvang of de basisschool soms moeilijk te begrijpen. En vergeleken met kinderen van niet-laaggeletterde ouders geldt dat kinderen met laaggeletterde ouders:
• minder goed presteren op school;
• thuis minder in taal worden gestimuleerd.
Verder geldt dat kinderen:
• met zeer betrokken ouders gemotiveerder zijn en een beter zelfbeeld hebben;
• van een taalachterstand op jonge leeftijd last houden tijdens hun schoolloopbaan
Je kunt als school op kinderopvang bijdragen aan de aanpak van laaggeletterdheid. Daarvoor moet je wel weten wat je als pedagogische medewerker of leerkracht kan doen. In de training 'herkennen en bespreken' laaggeletterdheid behandelen we:
Wat is laaggeletterdheid?
Hoe herken je laaggeletterdheid?
Hoe ga je in erover in gesprek?
Waar kun je mensen naar doorverwijzen die taalvaardiger willen worden?
Organisatie/Uitgevoerd door
Lilian van Hoof, taaldocent bij Bibliotheek Deventer
Doelgroep
Pedagogisch medewerkers en pedagogisch coaches, leerkrachten en intern begeleiders.
Type scholing
workshop
Datum
In overleg
Tijd
2 uur
Maximaal aantal deelnemers
12
Locatie
In overleg bij de bibliotheek of bij de eigen organisatie.
Heb je vragen over deze training? Stuur een mail naar
lilianvanhoof@bibliotheekdeventer.nl
Aanmelden via
digitaalhuis@bibliotheekdeventer.nl
Kosten
In overleg
Details
- Locatie
- In overleg bij de bibliotheek of bij de eigen organisatie