TopAcademieDeventer (TAD)
Hoi!
Waarschijnlijk ben je op deze pagina terechtgekomen nadat je op school hebt gehoord over de TAD en nu wil je onderzoeken of dit bij je past.
Op deze pagina lees je in het kort wat de TAD inhoudt en of dit wat voor je is. Verder kan je lezen hoe een middag bij ons er uit ziet.
Nadat je aangemeld bent door je juf of meester krijg je een intakegesprek met één van de leerkrachten van de TAD. Zij kunnen je nog veel meer vertellen!
Voor een vergroting van de poster hiernaast, klik hier
Wat houdt de TAD in?
Je komt bij de TAD om je taal te verbeteren. Dat doen we op drie manieren.
Een rijke taalleeromgeving
Bij de TAD lezen we verhalen, artikelen in de krant en informatieboeken, we kijken en luisteren naar filmpjes, we schrijven zelf teksten, enzovoort. Dit noemen we een rijke taalleeromgeving. Door veel verschillende dingen te doen met taal (lezen, schrijven, luisteren en spreken) word je hier steeds beter in.
Kennis van de wereld
Door veel te lezen, schrijven, spreken en luisteren over verschillende onderwerpen, leer je de wereld om je heen steeds beter kennen. Als je de wereld om je heen kent, verbeter je ook je taal. Bij de TAD werken we met verschillende thema's. Ieder thema is anders; soms werken we over het heelal, dan weer over rechten en plichten, een andere keer over taal en hoe dat is ontstaan en weer een andere keer over de werking van je brein. De wereld om je heen is heel groot, dus er is ook lekker veel over te leren en te ontdekken!
Academische houding
Veel kinderen die bij de TAD zitten, willen als ze naar de middelbare school gaan graag naar de HAVO of het VWO. Om je daar alvast op voor te bereiden, werken we aan een academische houding. Bij een academische houding hoort bijvoorbeeld een tekst samenvatten, informatie opzoeken uit verschillende bronnen (boeken, internet, informatie van experts), huiswerk maken, samenwerken, onderzoek doen, zelf teksten schrijven en ga zo maar door. Al deze dingen doen we bij de TAD, zodat jij straks nog beter voorbereid naar de middelbare school kan.
Wat doen we op een middag bij de TAD?
Als je bij de TAD komt, kom je één middag in de week na schooltijd van 15.00 tot 17.30 uur Hoe ziet zo'n middag er dan uit? Dat vertellen we je hier.
Kranten lezen
Bij binnenkomst starten we met het lezen van de krant. Hierdoor leer je wat er allemaal gebeurt in de wereld. Nadat we ongeveer een kwartiertje hebben gelezen, bespreken we met elkaar wat de interessante artikelen waren die we hebben gelezen.
Tekst lezen en onderzoek doen
Bij de TAD lezen we teksten die passen bij het thema van dat moment. . Dit kunnen allerlei thema's zijn bijvoorbeeld: bos en dieren, water, uitvinders, taal, het brein enzovoorts. De teksten die we lezen, passen altijd bij dit thema. In die teksten staan een heleboel nieuwe woorden. Die woorden bespreken we en we doen er woordenschatspelletjes mee, zodat je ze nog beter kunt onthouden. Als we de tekst samen hebben gelezen en alle nieuwe woorden hebben besproken, doen we een onderzoek. Dit onderzoek past meestal bij de tekst die we hebben gelezen. Het onderzoek kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door een presentatie te geven over de tekst, een samenvatting te maken, proefjes uit te voeren die bij de tekst passen, enzovoorts.
Boekenclub en boeken lezen
Het is de bedoeling dat, als je bij de TAD komt, je veel boeken leest. Door boeken te lezen, krijg je een grotere woordenschat en meer kennis van de wereld om je heen. We zullen je dan ook aansporen om veel te lezen. Tijdens de les hebben we altijd een boekenclub. Bij de boekenclub lezen we samen, praat je over wat je hebt gelezen en enthousiasmeren we elkaar voor nieuwe boeken. Soms lezen we allemaal samen hetzelfde boek, soms lees je in je eigen boek en vertel je daarover.
Doelen stellen en jezelf ontwikkelen
Als de les bijna voorbij is, kijken we altijd even terug op wat je hebt geleerd: de evaluatieronde. Heb je de doelen van deze les gehaald? Heb je nieuwe dingen geleerd? Heb je jezelf weer een beetje verder ontwikkeld? Na deze evaluatie gaan we naar huis.
Huiswerk
Als je thuis bent, houdt het werken bij de TAD niet op. Je maakt namelijk iedere week huiswerk. Dit doen we, omdat je van één keer in de week les veel leert, maar je nog meer kan leren als je ook thuis blijft lezen en nog aan het werk gaat met de woorden en de tekst. Het huiswerk maak je online, op de online leeromgeving (de OLO). Daar heb je je eigen inloggegevens voor en kan je op ieder moment van de dag inloggen.
Op excursie, leren van experts en in gesprek met schrijvers
Hierboven staat een “gewone” TAD middag beschreven; zo zien bijna alle middagen er bij ons uit. Ieder thema proberen we ook een speciale middag te organiseren. Dan gaan we bijvoorbeeld naar de bibliotheek om daar in gesprek te gaan met een schrijver van een boek dat we allemaal hebben gelezen. Ook gaan we geregeld op excursie of nodigen we een expert uit in de klas om ons iets te komen vertellen over het thema. Zo hebben we bij het thema bos en dieren met een boswachter naar sporen gezocht in de natuur en hebben we een keer een advocaat op bezoek gehad in de klas, die over haar vak kwam vertellen bij het thema rechten.
Welke vaardigheden heb jij nodig voor de TAD?
Niet zomaar iedereen kan lessen komen volgen bij de TAD. Ten eerste moet je het écht graag willen en heel gemotiveerd zijn. We vragen best wat van je en het is niet gemakkelijk wat we doen tijdens de lessen. Je moet iedere week 2,5 uur bij ons in de les aanwezig zijn én je moet thuis nog huiswerk maken en boeken lezen. De TAD is dan ook geen clubje waarvoor je je aanmeldt en even gemakkelijk weer afmeldt. We verwachten van je dat je iedere week aanwezig bent (behalve natuurlijk als je ziek bent). Het kan dus zijn dat je er een verjaardagsfeestje of iets anders leuks voor moet afzeggen. Dat vraagt doorzettingsvermogen, als het moeilijk wordt, maar ook als je even geen zin hebt.
Verder is het belangrijk dat je nieuwsgierig bent, een brede interesse hebt en graag van alles wilt weten over de wereld om je heen. In de klas werken we heel serieus. Natuurlijk is er ook wel tijd voor een grapje! Toch is het vooral hard werken en veel nieuwe dingen leren. Daar heb je een serieuze houding voor nodig.
Bij de TAD komen allemaal kinderen van verschillende scholen uit Deventer. In het begin ken je elkaar nog niet, maar toch is samenwerken iets wat we doen vanaf de eerste les. Het is dus fijn als je dat goed kunt! Kan jij anderen helpen? Durf jij anderen om hulp te vragen? Durf jij je mening te geven? En kan jij je eigen mening soms even loslaten, omdat de mening van een ander ook belangrijk is? Dan ben je bij de TAD op de goede plek.
Als laatste vragen we van je dat je kritisch bent, zoals kritisch zijn op je eigen werk. Dat betekent dat je niet alles snel-snel doet, maar dat je de tijd neemt om goed te lezen en te controleren welk antwoord je hebt gegeven. Als je kritisch bent, dan geloof je ook niet zomaar het eerste wat je leest. Als je iets op internet hebt gevonden, controleer je of die informatie klopt door de informatie bijvoorbeeld in een boek of in de krant op te zoeken.
Herken jij je in deze vaardigheden? Misschien niet in allemaal, maar wel in heel veel? Dan kan het maar zo zijn dat jij een echte TAD student bent.